Pozycjonowanie stron internetowych to proces, w którego wyniku firma podejmuje szereg działań, zarówno marketingowych, jak i optymalizacyjnych, dzięki którym możliwe jest uzyskanie jak najwyższej pozycji pozycjonowanej strony w organicznych wynikach wyszukiwania (Google, BING).
Często, chociaż błędnie, pozycjonowanie określane jest również optymalizacją strony www lub też działaniami SEO (z języka angielskiego: Search Engine Optimization) - te czynności, to jednak tylko wierzchołek góry lodowej związanej z właściwym wybiciem strony klienta na szczytowe pozycje wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie stron to relatywnie najtańsza i długotrwała forma reklamy, której bezsprzeczną zaletą jest przede wszystkim fakt, iż 'trafia ona' do idealnie wyselekcjonowanej grupy klientów - osób, które szukają dokładnie firmy o wskazanym profilu. Nie można przejść obok takiej okazji obojętnie.
Właściwie przeprowadzony, rzetelny proces pozycjonowania witryny internetowej niesie za sobą szereg wymiernych korzyści, będąc przy tym inwestycją, która jest łatwo mierzalna i w relatywnie krótkim czasie jest w stanie przynieść wymierne wyniki.
To jeden z najważniejszych argumentów przemawiających za pozycjonowaniem stron www - to proces, który oferuje niezwykle silną personalizację. Oferta prowadzonej przez Ciebie firmy dociera do internatów szukających dokładnie takich usług i produktów, jakie możesz im dostaraczyć.
Naturalny, poprzez organiczne wyniki wyszukiwania, przypływ odwiedzających stronę, w prosty sposób łatwo zamienić na konwersję w postaci zakupów, czy też chęci skorzystania z oferowanych przez firmę usług.
Owszem, Twoja firma ponosi cykliczne, miesięczne opłaty związane z prowadzeniem kampanii SEO, jednak w finalnym rozrachunku, biorąc pod uwagę ilość nowych użytkowników i konwersję tychże na Twoich nowych i miejmy nadzieję lojalnych klientów, pozycjonowanie jest najtańszą formą reklamy.
To typ działań marketingowych, z których korzystają nie tylko czołowe korporacje, ale też osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą, które oferują swoim klientom tylko i wyłącznie usługi lokalne. Z pozycjonowania stron korzystają wszyscy w pełni świadomi właściciele firm, ale warto pamiętać, że liczba miejsc, jakie można obsadzić w pierwszej dziesiątce jest ograniczona.
Pierwsze, mierzalne efekty związane z pozycjonowaniem strony www widoczne są już średnio po dwóch tygodniach od momentu rozpoczęcia procesu. Przy mniej konkurencyjnych frazach to moment, w którym Twoja firma zaczyna w zauważalny sposób trafiać do większej, spersonalizowanej grupy potencjalnych klientów. A z czasem jest już tylko lepiej.
Dobrze przeprowadzony proces pozycjonowania gwarantuje długofalowe, bezpieczne efekty i trwałość pozycji Twojej witryny w indeksie wyszukiwarek takich, jak Google, czy BING.
Naturalny i stały przypływ użytkowników z organicznych wyników wyszukiwania pozwala wśród potencjalnych klientów zwiększyć świadomość Twojej marki i daje im szansę na zapoznanie się z oferowanymi przez Ciebie usługami. Z firmy, która niegdyś była w otchłani dalekich pozycji, stajesz się pełnoprawnym graczem o udziały w reprezentowanym przez Ciebie segmencie usług.
Osoba oddelegowana do pozycjonowania Twojej strony www nieustannie dba o właściwe aspekty wspomagające cały proces - optymalizacja PageSpeed, marketing treści, techniczne SEO, właściwą strukturę dokumentu, dane strukturalne i mikroformaty, brak błędów w funkcjonowaniu strony. Twoja strona www monitorowana jest każdego dnia i ciąge dostosowywana do zmieniających się trendów.
Pozycjonowanie niesie za sobą ryzyko, bo wbrew temu, co próbuje klientom przekazać większość agencji zajmujących się szeroko pojętym SEO, proces pozycjonowania jest próbą wpłynięcia... inaczej, próbą oszukania algorytmów wyszukiwarek.
Grając tylko i wyłącznie czysto, według zasad, osiągnięcie satysfakcjonujących wyników nawet na średnio konkurencyjne frazy, nie ma racji bytu. Oto potencjalne wady wynikające z pozycjonowania stron.
Pozycjonowanie stron to w dużej mierze proces, którego sukces zależy od zasobów finansowych poświęconych na działania marketingowe, jak i konkurencyjności fraz/słów kluczowych. Mało 'oblegane' frazy da się wybić relatywnie szybko, efekty widoczne są więc w ciągu najbliższych tygodni od momentu podpisania umowy z agencją SEO. Proces pozycjonowania trudnych, konkurencyjnych fraz, może (przy ograniczonym budżecie) trwać nawet latami.
To element, który nie tylko warto mieć na uwadze, ale też temat, który z pewnością powinien być przedyskutowany z firmą oferującą swoje usługi z zakresu marketingu internetowego.
Google nie toleruje ingerencji w algorytmy budujące organiczne wyniki wyszukiwania. Jakakolwiek aktywność sprzeczna z zasadami, które propaguje ta korporacja jest działaniem przeciw polityce prywatności i zasadom świadczenia usług wspomnianej firmy.
Nieumiejętnie przeprowadzony proces pozycjonowania, spamowanie strony docelowej linkami kiepskiej jakości, w najlepszym przypadku zakończy się niczym. W scenariuszu mniej optymistycznym nałożony zostanie filtr na poszczególne frazy. Patrząc pesymistycznie - cała domena zostanie usunięta z wyników wyszukiwania.
A powrót, uwierzcie, jest o wiele trudniejszy, niż mogłoby się wydawać.
Uprzedzając, problem jest naprawdę spory. Ogromna część stron internetowych zaindeksowanych przez roboty ineksujące treść dla poszczególnych wyszukiwarek nadal nie posiada strony dostosowanej do wersji mobilnej. RWD wciąż w Polsce nie jest tak popularne, jak być powinno. Wiele firm ignoruje problem. Dotychczas się dało. Wraz z lipcem 2018 roku wspomniane firmy wypadają z internetowego rynku.
Google zaczyna opierać indeks wyszukiwarki na podstawie danych pochochodzących ze stron mobilnych. Czemu? Bo użytkownicy korzystający ze smartphone'ów, czy też tabletów zaczynają stanowić większość ruchu organicznego.
Firma, która zaoferuje Ci stałą, miesięczną stawkę za pozycjonowanie konkretnej, co ważne, interesującej Ciebie frazy kluczowej, już na 'dzień dobry' zaczyna Ciebie oszukiwać. Umowa zostanie skonstruowana tak, że oprócz fraz żądanych przez Ciebie agencja SEO dołoży co najmniej kilkanaście, owszem powiązanych, ale nie generujących żadnego ruchu fraz, a przy tym banalnie prostych do pozycjonowania.
I to właśnie za te, gówniane frazy, co miesiąc będziesz otrzymywać fakturę. Umowy też nie zakończysz zbyt szybko, bo przecież 'wywiązują się' z jej założeń, prawda? Powodzenia.
Pozycjonowanie stron to koszty - nie tylko dla Twojej firmy, ale również dla agencji SEO. Ty inwestujesz określoną sumę pieniędzy każdego miesiąca, agencja inwestuje w zasoby ludzkie, programistów, ludzi od optymalizacji, marketingu treści, kupuje serwery, resjestruje domeny, zleca pisanie artykułów i marketing szeptany.
Rozliczenie za pomocą ryczałtu jest w porządku, pod warunkiem, że umowę możesz rozwiązać bez żadnych kar finansowych w dowolnym momencie jej trwania. Agencja nie osiąga efektów? Traci klienta i miesięczny przychód. Twoja firma nie marnuje nakładów finansowych.
Pozycjonowanie stron, owszem, jest procesem, ale jak zdążyliśmy wspomnieć - efekty są łatwo mierzalne.